Sunday, February 21, 2016

KAWAL DAN CEGAH DIABETES

MADU berupaya mengubati pelbagai penyakit kronik yang sering melanda masyarakat kini. Antara penyakit yang sering dideritai ialah penyakit Diabetes Mellitus atau kencing manis.


1. Diabetes Mellitus – Jenis 1

Jenis 1 antara maksud tubuh pesakit tidak mampu menghasilkan insulin untuk menurunkan tahap glukosa seseorang pesakit.

2. Diabetes Mellitus – Jenis 2

Jenis 2 antara maksud tubuh pesakit masih mampu menghasilkan insulin tetapi pada kadar yang tidak konsisten.

Penggunaan madu mentah lagi asli secara tidak langsung dapat membantu mencegah dan memperbaiki mutu kesihatan pesakit Diabetes Mellitus Jenis 2, selagi mana pesakit mengamalkan cara pemakanan yang betul. (Majoriti pesakit diabetes adalah Jenis 2).

Secara amnya penggunaan gula yang telah diproses (processed sugar) hendaklah dielakkan dan digantikan dengan penggunaan madu di dalam minuman dan makanan.

Secara saintifik dan klinikal, pemakanan madu yang betul secara konsisten di dalam beberapa minggu mampu memperbaiki tahap glukosa dan ‘Glycosylated Hemoglobin’ (HbA1c) seseorang. Menurut laporan Omotayo O. Erejuwa dari Jabatan Farmakologi, Universiti Sains Malaysia :

“Kesimpulannya, penjelasan dan bukti dalam hal ini menunjukkan bahawa penggunaan madu dalam pengurusan kencing manis tidak memudaratkan tetapi bermanfaat, dengan syarat bahawa pengambilan madu tulen dan semulajadi pada dos terapeutik yang sesuai.”

Proses merawat penyakit ini memakan masa minimum selama 8 minggu dan bergantung kepada tahap kesesuaian dan penerimaan tubuh pesakit itu. Dapatkan khidmat nasihat pakar perubatan anda terlebih dahulu bagi mengenalpasti jenis Diabetes Mellitus anda sebelum mencuba.

Pastikan anda mendapat bekalan madu yang benar-benar asli dan mentah agar kesihatan anda sekeluarga terjamin.

No comments:

Post a Comment